Flera generationer i behov av it-support
En hel del saker kommer naturligt för en generation som växt upp med någonting. Som till exempel digitaliseringen för 90-talister eller barn födda efter millennieskiftet. Många har inte ens ett minne av hur det var tiden före bredband och har mer eller mindre växt upp framför en datorskärm redan från tidig ålder. Den generationen lär inte ha problem med att koppla in en router, skrivare eller förstå hur man kommunicerar digitalt.
Annat kan det dock vara för den stackars äldre generationen. Den som länge levde med brevväxling snarare än mejl och telefon snarare än Skype. För dessa är en it-support världens viktigaste person. De skulle antagligen inte fixa övergången och digitalisering annars. En sak är säker: det kommer åtminstone inte att bli mindre digitaliserat framöver. Det innebär också ett ökat behov av it-supporters för de stackars gamlingar som behöver hänga med på tåget.
Hjältar utan mantlar
Det ska dock inte generaliseras för mycket. Det är många, många människor som säkert skulle identifiera sig i kategorin av unga människor som också behöver hjälp av en it-support ibland. Alla, oavsett ålder, har säkerligen varit med om ett jobbigt byte av kommunikationsplattform på jobbet. Det tar tid att lära sig att hitta rätt, och det är underlag till extremt mycket irritation. Numret till it-supporten kommer att gå varmt.
En annan grej på jobbet som de flesta också kan relatera till är när skrivaren går sönder. För det händer då och då. Oftare än vad du egentligen har tålamod för, och alltid i fel läge. Den säger att pappret är slut fast du fyllt på. Att tonerna är slut fast de är bytta. Den vägrar samarbeta, och den enda som kan rädda dagen är företagets it-support. Alla hjältar bär inte mantlar. Exempelvis inte de hjältar inom it-support du hittar här: https://www.cirbit.com/.