Hur bygger du lojalitet?
Som företagare vill du inte bara ha många bra kunder. Du vill ha många bra och lojala kunder. Dvs. du vill att de alltid återkommer till dig. Att de väljer att handla varje gång hos dig istället för hos dina konkurrenter.
Klassiska rabatter och kampanjer som går ut brett göra att kundföretagen hoppar mellan flera olika leverantörer beroende av pris. Av den anledningen bör ni titta på att bygga lojaliteten via en kundklubb istället. Låt säga att ni sätter upp ett poängsystem som skapar lojalitetsrabatter. Det skulle kunna innebära att för varje köp får kunden x antal poäng som sedan kan bytas in mot fler varor.
Vad är unikt hos er?
När ni sätter upp ett lojalitetsprogram så främjar ni återkommande köp. Kunderna får rätt priser och dessutom får de poäng varje gång de betalar, alternativt var femte köp billigare eller liknande så har de en morot till att hålla sig till färre – eller bara en – leverantör.
Väldigt många butiker och varumärken som jobbar mot privatpersoner har kundklubbar där du kan samla poäng eller få elfte koppen gratis. Det är ett liknande tänk även med kundklubbar för företag. Med hjälp av en specialiserad programvara sätter du snabbt och enkelt upp er önskade modell av kundklubb.
Insikter och analys
Som alltid när du kan föra in dina kunders data och köpbeteenden i en mjukvara kan du göra olika typer av analyser och beräkningar som lär dig att serva dina kunder ännu bättre.
Du ser när de brukar beställa och vad de beställer. Du vet hur mycket de beställer och hur deras säsonger ser ut. På så vis kan du förekomma med erbjudanden och lockelser. Få dem att handla lite extra och testa nyare produkter som är snarlika dem som de tidigare har köpt. Starta ert kundklubb företag redan idag och börja analysera för mer försäljning och högre lojalitet.