Effektivisera och modernisera med marketing resource management
Effektivitet är ett konstant modeord. Kanske speciellt i dessa tider då till exempel många firmor och företag, stora som små, går igenom ett stålbad i och med de tider som vi lever i just nu. Marginalerna inom en verksamhet kan ofta vara små och ibland kan effektivisering leda till att man kan behålla tjänster eller till och med bara överleva.
Verktyg för framgång
Att lägga ned tid och pengar på marketing resource management (MRM) kan därför vara en väl värd investering. Visst är den initiala kostnaden en röd siffra på kontot men med tiden kan just denna post visa sig vara en investering. Det gäller samtidigt att också se andra nyanser av en verksamhet än den och rå effektivitet. Eller rättare sagt att se vilka faktorer som faktiskt påverkar effektivitet.
Ett intressant fenomen i distansarbetets tid är att många rapporterar att de både mår bättre och arbetar effektivare när de får sitta hemma. Den där känslan av isolering verkar således ha uteblivit för många. Kan det vara så att den mer flexibla livsstilen som hemmakontoret erbjuder väger upp när vi numera allt oftare endast träffas via videokonferenser? För många av oss har livet helt enkelt blivit lite enklare när vi minskar på tiden vi behöver transportera oss själva.
Den riktiga effekten av de lösningar som vi nu ser presenteras kommer förstås att ta år att manifestera. Hela 20-talet kommer säkerligen att användas till att utvärdera och omvärdera hur Covid-19 påverkade vår tillvaro på ett bestående sätt. Det positiva man redan nu kan se är som sagt att folk faktiskt trivs med att vara hemma.
Detta kommer såklart även att i fortsättningen påverka branscher och företagsstrukturer. Verktyg som MRM kommer därför även i fortsättningen att vara viktiga medel att ta till för att förstå hur företag kan möta upp mot den nya tidens behov och krav.